Naši žáci poznávají Evropské země (květen 2025)
Skupinová mobilita našich žáků ve slovenském městě Martin
Předposlední květnový týden se uskutečnil výjezd dvanácti žáků naší školy do slovenského města Martin v rámci programu Erasmus+. Naši žáci se účastnili zajímavého programu v partnerské škole – Základná škola s materskou školou, Hurbanova 27, navštívili spoustu pozoruhodných míst a ubytovaní byli v Penzionu Ľadoveň. Program ve škole i mimo ni se ladil dlouhé týdny dopředu.
Samotnému výjezdu ještě předcházelo jedno online setkání s dětmi z partnerské školy, a to prostřednictvím aplikace MS Teams, během kterého se naše děti dověděly, že se na Slovensku zapojí do testování a porovnávání kvality vody a že mají přivézt vzorky ze svých obcí.
A jaké aktivity naše děti na Slovensku čekaly? V počítačové učebně se seznámily s programem micro:bit, v chemické laboratoři porovnávaly kvalitu vody z Holešovska a z okolí Martina, zažily netradiční dějepis, kdy pro ně byla připravena interaktivní hra zaměřená na společnou historii Česka a Slovenska z období Sámovy říše. Čtvrťáci byli součástí výuky předmětu zvaného Expedice, který nahrazuje naukové předměty přírodovědu a vlastivědu, a sedmáci zažili výuku angličtiny se svými vrstevníky. Vzhledem k tomu, že ZŠ a MŠ Hurbanova je sportovní škola, tak nemohly chybět sportovní aktivity v tělocvičně i bazénu. Odpolední program byl zaměřen na poznávání přírodních i historických zajímavostí v partnerském městě. Poslední den našeho pobytu byly děti odměněny výletem do Vysokých Tater na Štrbské pleso, kde ovšem také proběhla část výukového programu zaměřená na chování člověka v přírodě. Zábavu si pak děti užily v centru vizuálních iluzí – v Tricklandii ve Starém Smokovci.
Pět dnů nabitých zážitky a zkušenostmi uteklo jako voda a my pevně věříme, že přátelství vzniklá během tohoto programu přetrvají.
Barbora Winklerová a Petra Stárková
„Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.“
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Více fotografií z programu najdete v galerii.
Job shadowing na Slovensku – duben 2025
V polovině dubna jsme s kolegyněmi vycestovaly na první mobilitu v rámci programu ERASMUS+, na tzv. stínování. Naší cílovou destinací se stala Základní škola s mateřskou školou Hurbanova ve městě Martin. Zde jsme strávily tři dny pozorováním práce slovenských kolegů a rozhovory se zaměstnanci školy.
Každá z nás se zaměřila na jiný aspekt školního života – od práce školního poradenského pracoviště, přes výuku jazyků, práci s žáky s podpůrnými opatřeními až po stínování netradičních metod výuky. Tato škola v Martině patří mezi pilotní instituce spolupracující s ministerstvem školství, v nichž se ověřují nové vzdělávací programy. Právě tato inovativnost byla pro nás velmi inspirativní.
Zaměření školy je mimo jiné velmi podobné tomu našemu. Škola aktivně podporuje sportovní talenty, zejména fotbalisty a orientační běžce. Velký dojem na nás udělala podpora, kterou učitelé ve škole dostávají od školního podpůrného týmu, jenž pomáhá s integrací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a je tvořem 2 školními psychology, 2 speciálními pedagogy a 1 sociálním pedagogem.
Během stínování jsme navštívily hodiny matematiky Hejného, kde nás zaujalo zapojení celého školního prostoru v rámci práce v prostředích. Významný dojem zanechala také výuka anglického jazyka – úroveň jazykových dovedností žáků byla velmi vysoká.
Vybrané třídy v ročníku pracují metodou CLIL, kdy jsou některé předměty vyučovány v angličtině. Výsledky žáků pak podle místních pedagogů hovoří samy za sebe.
Dalším zajímavým prvkem byla badatelská výuka v předmětu prvouka. Ta se v této škole vyučuje až od druhého ročníku, aby v první třídě mohly být posíleny hodiny mateřského jazyka. Žáci nejsou v hodinách prvouky pouhými pasivními příjemci vědomostí – sami formulují hypotézy, provádějí pokusy a hledají vlastní řešení. Pomůcky pro tento typ výuky si škola zajišťuje prostřednictvím grantů. K propojování vice předmětů dochází v předmětu Expedice, ve kterém spolupracují pedagogové a žáci z více tříd jednoho ročníku, a stejně tak v přírodovědném semináři, kde se integruje chemie, fyzika a biologie.
Všem pedagogům a zaměstnancům školy v Martině patří velké poděkování, neboť kromě programu ve škole se nám věnovali i v odpoledních a večerních hodinách, kdy pro nás zorganizovali turistickou vycházku do Gaderské doliny a vzali nás také na divadelní představení.
Naše stáž v rámci program Erasmus+ tak přinesla nejen nové poznatky, ale i inspiraci pro naši práci.
Vladimíra Sedlářová, Barbora Winklerová, Petra Stárková, Otmara Jeřábková
„Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.“
Akreditace
Pro období 1. 2. 2024 – 31. 12. 2027 získala naše škola akreditaci v programu Erasmus+, který je řízen a realizován Evropskou komisí. Program umožňuje zahraniční výjezdy (mobility) žáků i pedagogů, a podporuje tak mezinárodní spolupráci a zavádění inovací do vzdělávání.
Návštěva školy v jiné zemi a práce na společných projektech přinese žákům nejen zdokonalení v cizím jazyce a digitálních kompetencích, ale posílí i jejich sebevědomí a samostatnost, rozšíří mezikulturní povědomí.
Pro pedagogy představuje výjezd v rámci programu Erasmus+ příležitost k profesnímu rozvoji, dává jim možnost lépe pochopit nové vzdělávací postupy a systémy, je zdrojem inspirace a nápadů, které mohou následně sdílet se svými kolegy.
Plánované aktivity:
- účast pedagogů na kurzech nebo školeních v zahraničí (odborných, metodologických, jazykových) s cílem rozvíjet své dovednosti a znalosti a následně je uplatnit ve své vysílající organizaci
- stínování na pracovišti (tzv. job shadowing) na partnerských zahraničních školách – účastníci shromažďují nové nápady pozorováním a interakcí s pracovníky v hostitelské organizaci
- skupinové výjezdy žáků – žáci tráví čas společným učením s vrstevníky v zahraniční hostitelské škole v doprovodu svých učitelů
Akreditace v programu Erasmus+ nám umožňuje každý rok zjednodušenou formou žádat o grant, a znamená tak stabilitu financování.
Číslo akreditace: 2023-1-CZ01-KA120-SCH-000191120